Kategorier /Office / Teams / Rekommendationer för teamsanvändning
Se maskinöversättning på 

Rekommendationer för teamsanvändning

Uppdateringar

Teams och övriga uppdateringar sker efter Microsofts tidsplan det är ingenting vi styr över. Ibland är uppdateringen samtidig för alla användare och ibland rullar Microsoft ut uppdateringen stegvis. Då ofta under 2-4 veckor. Saknar du en uppdatering kan det alltid vara bra att titta under din profilbild (i Teams) > "Sök efter uppdateringar"

Vi hindrar inte kommande uppdateringar och man kan inte gå tillbaka till tidigare version. Detta gäller hela Microsoft 365.

Kanaler

Döp inte om kanaler

Många gånger känner man att det kan vara på sin plats att byta en kanals namn. Gör inte det. Inte ens om det handlar om att rätta till ett stavfel eller liknande små justeringar. Det är bättre att skapa en ny kanal, flytta filerna mellan kanalerna och sedan radera den gamla kanalen.

Gäster från andra organisationen

Det går att bjuda in gäster från andra organisationer till ett Team. Gästen kommer att få inbjudan med länk till den mailadressen som ägaren av teamet lägger till. Vi i Uppsala kommun har ingen begränsning för att ta emot gäster i vår team eller att vara gäster i andra organisationers team.

Som standard har gäster "visnings-behörighet" till filerna i ett team. Vill man ändra det till skrivbehörighet så gör man det på dokument- eller mapp nivå på teamets SharePoint-yta > Hantera behörigheter.

Teams-möten

Teams möteslänkar är helt öppna. Det innebär att alla med tillgång till länken kan komma in på mötet. Om man behöver kontrollera vilka som är ansluter till mötet är rekommendationen att ställa in så att deltagare hamnar i Lobbyn när dom ansluter och att man sedan släpper in dom när mötet startar. Man ändrar detta under Mötesinställninger / Mötesalternativ.

Roller i Teamsmöten

Det finns tre roller i ett teamsmöte. Organisatör, Presentatör och Deltagare. Standardrollen för inbjudna är Presentatör.

Organisatörsrollen kan man inte föra över på någon annan. Det är därför bra om organisatören finns tillgänglig under mötet om man behöver använda grupprum eller ändra mötesinställningar och roller under mötets gång.

Planner och OneNote-flikar

När man skapar en ny Planner eller OneNote från ett team så är det rekommenderat att man väljer att döpa med samma namn som Teamet. eventuellt med projektets- eller kanalens namn som tillägg. När fliken skapats kan man ändra flikens namn till ett kortare/mer passande namn. När man gör så kommer det vara enklare att hitta rätt Planner/OneNote i andra delar av 365 som till exempel SharePoint.

162Visningar
0
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2021 Med ensamrätt

Hjälpte den här artikeln dig?