Kategorier /Office / Teams / Vara deltagare på distansmöten via Teams
Se maskinöversättning på 

Vara deltagare på distansmöten via Teams

För att kunna delta i ett möte på distans behöver du ha en dator, en läsplatta eller smart telefon med fungerande mikrofon, fungerande webbkamera och internetuppkoppling.

Öppna inbjudan du har fått via e-postkallelsen.

Du kan logga in via din smartphone, läsplatta eller din dator.

Klicka på ”anslut till Microsoft Teams-möte”

Inbjudan kan skickas till både intern och extern e-postadress. Du kan medverka oavsett om du själv använder teams eller inte.

Teams fungerar inte i webbläsaren Safari som är standardwebbläsare iPhone och iPad. Vill du logga in via en iPhone/iPad måste du först installera Teams-appen. Det gör du bäst från vanliga App Store. Sök efter Microsoft Teams och installera appen.

Knappen Hämta Teams-appen som kommer upp i Teams fungerar inte för en iPhone/iPad.

Hur du ansluter till ett möte

Gå tillbaka till e-postkallelsen och klicka på Anslut till Microsoft Teams-möte.
 Du får då upp denna bild på skärmen.

1. Om du inte har ett e-postkonto hos Uppsala kommun eller annat Microsoft-konto väljer du anslut som gäst.

2. Har du ett e-postkonto hos Uppsala kommun eller annat Microsoft-konto väljer du logga in och anslut.

Anslut som gäst

Så här ser det ut när man väljer att logga in som gäst. Följ instruktionen med att fylla i ditt namn och sedan anslut till möte.

   

Du kommer att hamna i en virtuell lobby och blir ansluten till möte när den som kallat till mötet släpper in dig, se bild.

Prova att sätta igång kameran och kontrollera att ljudet är på. Det är dom två första knapparna i listen nedtill på bilden.

Prova gärna att logga in till mötet i god tid innan mötet ska börja.

 

 

Funktioner

När du är i ett möte finns det knappar som du kan använda för att sätta på och av t.ex. ljud och bild, dela presentationer, chatta, räcka upp handen m.m. Nedan har du en lista på funktionerna.

 

1.         Här visas tiden som gått av mötet sen det startades.

2.         Här kan du klicka på och av din kamera. Det är bra att ha kameran av när man inte pratar då den drar mycket bandbredd.

3.         Här kan du slå på och av din mikrofon. Ha alltid mikrofonen av om du inte pratar så andra deltagare slipper höra störande bakgrundsljud.

4.         Denna knapp använder du om du ska dela något från din dator, t.ex. en presentation.

5.         Klickar du på dessa tre prickar får du ett flertal nya funktioner, t.ex. Aktivera helskärm, visa bakgrundseffekter m.m., se bild nedan.

 

 

6.         Med denna knapp kan du ”räcka upp handen”. Du aktiverar den genom att klicka på den en gång. Du ser då att du har räckt upp handen och mötesorganisatören ser att du ”begär ordet” genom att det kommer upp en hand bredvid ditt namn. 


7.         Klickar du på denna symbol får du upp en chattfunktion där man kan skriva till alla deltagare på mötet och också begära ordet denna väg.

8.         Klickar du på denna symbol får du upp vilka personer som är i mötet just nu samt vilka som är inbjudna.

9.         Klickar du på denna symbol avslutar du mötet och lägger på.  

1282Visningar
7
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2021 Med ensamrätt

Hjälpte den här artikeln dig?