Se maskinöversättning på 

Så fungerar Guide & Tips för redaktörer

För att få behörighet som redaktör så söker du det via IRIS.

Licenserna kostar pengar, så alla behöver inte vara redaktörer. Man kan skapa en artikel i Word som sedan redaktören kan kopiera in i Guide & Tips.

För att logga in som redaktör så måste du gå till zero.comaround.com

Klicka på ”Logga in med Azure AD

För att redigera en artikel kan du antingen klicka på pennan uppe till höger när du har en artikel öppen.

Eller så klickar du på kugghjulet upp till höger och väljer innehållsredigeraren.

Leta upp mappen där artikeln/mappen som du vill redigera finns.

Dra artikeln/mappen till pennan till vänster













För att skapa en nya artikel/mapp så drar du mappen som objektet som ligga i till pluset till vänster.













Välj vilken sorts innehåll som du vill lägga till.






Ny artikel

Titel är vad som syns i portalen, så det är viktigt att den kort beskriver artikelns innehåll.

Skapad av syns när man öppnar en artikel.

E-post: När en artikel får tummen upp eller tummen ner så skickas det ett mail med eventuella kommentarer till artikelns e-post. Användare kan även kontakta författaren via denna e-post.

Interna anteckningar syns bara för användare som är redaktörer.

Lösning: Här skriver du den text som ska finnas i artikeln, lägger in bilder, filmer eller länkar.

Taggar: Taggar är nyckelord för att binda samma artiklar som gäller samma sak. När en användare sedan söker kan man filtrera på taggar för att få fram bättre resultat. Taggar kan inte innehåll åäö, mellanslag eller versaler. Det finns inget register för taggarna, utan det gäller att man inte skapar dubbletter eller taggar som är väldigt lika varandra. Så gör en sökning innan för att se om det finns någon tagg som du kan använda.

Metadata är sökord sökmotorn använder sig utav. Separera med kommatecken.

Giltighetstid: Om det är en tillfällig artikel så kan man lägga in ett datum då artikeln ska inaktiveras.

När en artikel sparas så syns den för alla som är redaktörer. Om man vill att den även ska synas för övriga användare så måste man ändra status från ”Work in progress” till ”Published”.

Ny mapp

Titel är vad som syns i portalen, så det är viktigt att den kort beskriver mappens innehåll.

Beskrivning syns när man har mappen öppen

Författare och E-post är mindre viktigt för mappar. Men det är bra använda korrekta värden för statistik och uppföljning.

Knowledge state: Har en mapp status ”Work in progress” så syns den för alla som är redaktörer. Om man vill att den även ska synas för övriga användare så måste man ändra status till ”Published”.

Giltighetstid: Om det är en tillfällig mapp så kan man lägga in ett datum då artikeln ska inaktiveras.

Egen mappikon: För att göra det tydligare så kan man lägga in ikoner för mappen som kommer att synas i portalen.

274Visningar
0
© ComAround Scandinavia AB 2000 - 2021 Med ensamrätt

Hjälpte den här artikeln dig?